German Physiks høyttalere og COS d/a konverter
Dette er vel sjette året vi har vært tilstede i Horten, og i år valgte vi å vise frem et oppsett bestående av German Physiks HRS-130 høyttalere, COS D2 d/a konverter og forsterkere fra Musical Innovation. Vi hadde rom 312 (Privaten), og dette ligger på toppen helt i enden av hotellet. Fordelen med rommet er at vi ikke blir forstyrret fra noe naborom, men ulempen er at vi blir litt bortgjemt. Rommet hadde forøvrig ikke endret seg "en millimeter" siden vi leide det i 2004, og de samme flekkene på gulvet var fortsatt tilstede.
Vi ankom messa fredags kveld, og etter å ha testet ulike posisjoner i rommet, så valgte vi å plassere høyttalerne diagonalt med lytteposisjon innerst i rommet. Vi hadde flere muligheter, og høyttalerne er nokså lettplasserte, men denne posisjonen ga en enorm dybde i lydbildet, og når vi hørte vokaler og instrumenter strekke seg 4-5 meter bak høyttalerne, så valgte vi denne posisjonen for litt "show-effect".
German Physiks er rundtstrålende høyttalere, og i normale stuer blir en stort sett belønnet med et stort lydbilde med "sweetspot" overalt, hvilket gjør at de fleste i rommet kan nyte den sammen lyden. Når vi valgte å plassere høyttalerne som vi gjorde, så fikk en mye større gevinst i "sweetspot", og de som satt på siden kom litt for nærme høyre eller venstre kanal, men de fleste som er interessert i high-end hi-fi sitter som regel i sweetspot, og vi valgte å vise at høyttalerne kan opptre som "normale" høyttalere, men i tillegg produsere en dybde som er svært vanskelig å få til med høyttalere som er mer retningsbestemt.
Det er mange som sammenligner German Physiks mot andre rundtstrålende høyttalere som f.eks. MBL, men disse merkene spiller nokså forskjellig, og det blir nesten som å si at Bowers & Wilkins må spille likt Sonus Faber fordi de benytter samme prinispp. Vi sier ikke at det ene merket er noe bedre enn det andre, men German Physiks spiller på sin måte, og de benytter også en rundtstrålende driver som sender ut en og samme puls, mens andre rundtstrålende som regel benytter enten flere elementer som sender i hver sin retning, eller en refleksjonsenhet som sprer lyden, og ingen av disse metodene gir lik lydkvalitet. Se gjerne for deg at du kaster en sten i vannet, og du vil se en perfekt "ripple effect", mens hvis du kaster 10 steiner i vannet, så vil du se 10 ulike bølger. Holger Mueller, eier av German Physiks, har brukt ca 30 år på å perfeksjonere DDD driveren som benyttes, og det finnes ingen konkurrent som låter likt. Merk at vi ikke skriver "best", men bruker ordet "likt". Det er kun du som kan avgjøre hva som er "best" for deg.
Lyden fra oppsettet
De fleste som fikk høre på oppsettet fra sweetspot vil nok si at det var et voldsomt holografisk og homogent lydbilde. Den viktigsten faktoren i ethvert hi-fi oppsett er som regel selve rommet, og "Privaten" er et rom med sviktende tregulv, myke vegger, teppebelagt over hele, og dette gjør at f.eks. bassgjengivelsen kan bli en utfordring. Rommet er videre utformet med et delvis skråtak, og hvis en klapper i hendene eller lager en høy lyd, så vil en fort legge merke til at rommet reflekter lyden i hjørnet hvor du på bildet ovenfor kan se at vi har plassert noen bassabsorbenter. Når vi spilte Kari Bremnes med "Sommerkjoledyr", så kunne en høre hennes stemme og instrumenter omtrent fra samme posisjon som absorbentene er plassert, og høyttalerne forsvant fullstendig fra lydbildet. Hvis en satt på siden, så dominerte den ene høyttalern ettersom de stod såpass nærme sitteplassene, og effekten uteble, men en kunne fortsatt detektere homogeniteten til høyttalerne, og mye av dette skyldes at DDD-driveren spiller fra 220 Hz og opptil 24.000 Hz uten noen deling i det kritiske 2000-3000 Hz området. Bassen var langt bedre enn plasseringen i rommet skulle tilsi, men ikke helt hva vi er vant med fra litt mer normal plassering.
Vi plasserer normalt høyttalerne ca 1 meter fra bakvegg og sidevegg i "normale" rom, og da vil en oppnå et stort lydbilde i hele rommet, og begge høyttalerne forsvinner som regel uansett hvor en sitter, men det forutsetter at det er en viss avstand mellom deg og høyttalerne (f.eks. 3+ meter). Vi valgte å gå litt "crazy" på messa for å vise at German Physiks kan spille som en vanlig høyttaler, men samtidig gi en romfølelse som retningsbestemte høyttalere vil ha noe vanskelig for å matche. De fleste gode høyttalere kan gjengi stemmer og instrumenter på en måte som gjør at det fremtrer som de står rett foran deg, og du får følelse av "virkeligheten", men German Physiks kan presentere lyden på en måte som gjør at lyden omringer deg, samtidig som stemmer og instrumenter har en viss avstand til deg. Litt vanskelig å forklare, men i f.eks. surroundoppsett, så er det sjelden noe hensikt å ha mer enn 4 stk. DDD drivere i rommet, og selv om det er morsomt med 7-32 kanaler, så kan GP produsere tilnærmet samme effekt med kun 4 kanaler.
Kun en liten smakebit
Lyden som ble presentert på messa kan nok ses på som en "smakebit", men hvis du hørte et "potensialet" som du likte, så kan vi gjerne demonstrere høyttalerne for deg under litt mer normale gjengivelser. Under en messe vil det alltid være nokså mye bakgrunnstøy fra prating, mye folk osv., og det blir som regel litt annerledes når en kan lytte på noe i ro og mak.
COS D2 d/a konverter
Vi solgte i mange år engelske dCS, og når vi hørte deres første konverter (dCS Elgar) på 90-tallet så var den mange hestehoder foran konkurrentene, og skilte seg voldsomt ut i mengden. Det er 25 år siden, og mye har skjedd i digital verden siden dengang. Det har også mange nye firmaer fra Østen som lager svært så kompetente produkter, men våre øyne falt mot en liten bedrift i Taiwan som ble startet i 2014. Alle kan kjøpe inn noen rimelige d/a chips med medfølgende tegninger og konstruere en cd-spiller, men denne bedriften har utviklet sine egne algoritmer, en snedig klokke-løsning og lager svært så vellydende konvertere. Det er nokså velkjent at elektronikk er svært rimelig å produsere, men det som virkelig koster penger er drift av ansatte, lokale osv. Lønningene i Taiwan er jo som Norge på 80-tallet, og det gjør at produktene blir mye rimeligere, samtidig som ytelsen kan holdes på et høyt nivå.
COS D2 d/a konverter er en liten boks, men den er svært så kapabel til å produsere musikk på et nivå som ikke har noe problem med og sammenlignes mot det meste, og den kan ta de fleste formater, og den kan også leveres med en digitalstyrt analog volumkontroll som gjør at den kan fungere som en forforsterker. Vi streamet musikk fra Tidal (både 16/44,1 og MQA med 24/96 kvalitet), og vi benyttet en laptop hvor signalet ble overført via en USB kabel. D2 har en knapp på baksiden som gjør at enheten kan bufre signalet i 1 sekund for mer optimal klokking, og det eneste negative som er si om denne boksen må være størrelsen. Den er nokså liten, men den har et svært så gjennomført kabinett. Det er mange som spurte om den har innebygget streaming-løsning, og det har den ikke, men COS lanserer i disse dager en "full-size" modell i samme utførelse som har absolutt alt du måtte ønske av funksjoner (streaming, riaa, analoge innganger ++) i en og samme boks. Vi kommer snart tilbake med mer info om denne, men inntil videre er det D2 til kr. 34.990,- som gjelder.
COS er et merke som er ukjent for de fleste her til lands, men et produkt som virkelig kan anbefales. I hi-fi verden blir som regel det meste kategorisert utifra pris, men en d/a konverter til en million gir ikke lenger den samme ytelsesforskjellen som det en gang gjorde, og elektronikk i alle andre aspekter har blitt både "mindre" og rimeligere, men i hi-fi verden så er det mange som "hviler på sine laurbær". Ser en f.eks. på flatskjermer så kostet de gjerne kr. 40.000+ når de kom, og i dag kan du sikkert få en 55" tommer som koster et par tusen kroner, og som har bedre bildekvalitet enn hva toppmodellene i sin tid hadde.
Musical Innovation forsterkere
Vi hadde opprinnelig tenkt å vise frem Modwright sin nye 225 watts integrerte hybridforsterker (
http://modwright.com/products/kwh-225i-integrated.php), men denne var ikke ferdigstilt og dermed ikke klar for levering i tide. Vi valgte derfor å bruke Musical Innovation MI-17 monoblokker med 100 watt klasse A og MI-23.5 forforsterker med ekstern strømforsyning. Konstruktør Roar Malmin er jo nabo i Hokksund, og han har jobbet med forsterkere i over 40 år, og hans produkter er latterlig lavt priset i forhold til ytelse.
MI-17 kan leveres som en stereoforsterker på 2x25 watt klasse A med 800 VA strømforsyning, men vi valgte å bruke monoblokk-versjonen, og du får da 2x100 watt og 1600 VA strømforsyning. Som en sammenligning så benytter de fleste 250 wattere 2 x 500 VA trafoer, og det sier vel det meste. Fordelen med Klasse A og stor trafo er at du ikke får noe delay når det er behov for krefter, og dette er svært hørbart i krevende partier i musikken. Prisen for MI-17 er kr. 30.000 pr blokk, og det er ikke vanskelig å finne forsterkere til 10 ganger prisen som leverer mindre strøm enn hva disse gjør. Øvrig komponentkvalitet er håndplukket, og alt fra printkort til ferdig produkt blir manuelt satt sammen. Det er kort og greit vanskelig og ikke la seg imponere over disse forsterkerne ytelsesmessig.
Høium Hi-Fi selger ikke Musical Innovation, men Roar er en god bekjent, og det var hyggelig å samarbeide under messedagene.
Muscial Innovation MI-18
Roar hadde også med seg et sett med MI-18 monoblokker (på display) som yter 2x200 watt i Klasse B, og disse har 1500 VA trafo pr. monoblokk. Prisen er kr. 40.000 pr. blokk, og med unntak av de virkelig store gutta, så er det ikke mange som bruker 3000 VA i en 2x200 watts forsterker.
Erzetich hodetelefoner og forsterkere
Vi hadde også med oss våre nye hodetelefoner med tilhørende forsterkere fra Erzetich, og som de fleste merker vi har introdusert opp gjennom årene, så trenger vi vel neppe å fortelle deg at disse skiller seg noe ut fra mengden. Alt blir håndlaget, og det benyttes et trevirke som er en nasjonalplante i Slovenia. (The linden tree - a tree of friendship, love and loyalty).
På bildet ser du Mania dynamiske hodetelefoner til venstre - tilkoblet en Bacillus forsterker, og til høyre ser du Phobos Planarmagnetiske hodetelefoner tilkoblet Deimos forsterker (toppmodell). Prisene på telefonene er henholdsvis kr. 11.990,- og kr. 19.990,- De lager 4 ulike forsterkere, hvorav prisen strekker seg fra kr. 4.500 og opptil kr. 39.990 for Demios.
Erzetich Phobos + Deimos er toppmodellene, og dette settet har en lyd som brukerne så ut til å like. Settet er nokså altetende med tanke på musikk, og om du hører på CD, Tidal, Youtube eller film, så vil du få en superoppløst lyd uten lyttetretthet, og du må nesten høre det selv. Alle modellene er på lager, og kan demonstreres etter avtale.
Årets messe er over for denne gang, og vi ønsker å takke alle som var innom rommet vårt. Det var en svært trivelig helg, og alltid hyggelig å møte likesinnede for en hi-fi prat. Det er også en stund siden sist vi var tilstede i Horten, og vi ble positivt overrasket over både oppmøte og stemning blant folket denne helgen. Etter lørdagen var over, så var det middag på Brygga eller Indisk restaurant, og mange som overnattet for å få med seg begge dager. Det er mange uenigheter om hva som er veien til Rom med tanke på lyd, men det å ha en hobby til felles så ut til å bringe frem det beste hos de fleste.
Har du spørsmål eller er nysgjerrig på noen av produktene så er det bare å ta kontakt :) Vi har ikke oppgitt noen messepriser, men hvis du tar kontakt, så kanskje du får til en avtale som du blir fornøyd med.